از میان فرایض اسلامى، تنها فریضهاى که مشروط به تأثیر است، همین امر به معروف و نهى از منکر است. از ما خواستهاند تا بىتوجه به تأثیر، نماز بخوانیم یا روزه بگیریم. لیکن در مورد امر به معروف، مؤثر واقع شدن آن، یکى از شرایط وجوبش بهشمار است. (123) همه شرایط و مراتب و آدابى که براى اجراى این فریضه در نظر گرفتهاند، چیزى نیست جز کوشش براى مؤثرتر شدن آن. لذا هرگز در این مورد نمىتوان به شعار «بر رسولان بلاغ باشد و بس» بسنده کرد. بنا بر این آنکه در پى امر به معروف و نهى از منکر است، باید طبیبوار و مشفقانه درد بیمار خود را بشناسد و داروى مناسب آن را تجویز نماید و در این راه آدابى را بهکار بندد که او را موفق سازد. اما «مقصود از آداب، آن چیزهایى است که رعایت آنها در حصول غرض و گرفتن نتیجه مؤثر است. (124) » برخى از این آداب، اختصاص به امر به معروف ندارد و شامل بیشتر عرصههاى زندگى نیز مىشود و پارهاى از آنها در پارهاى از کتابها تحت عنوان شرایط امر به معروف و نهى از منکر ذکر شده و یا از مشتقات آنها بهشمار آمده است. تأمل در این آداب، ما را متوجه حقیقتى ناخوشایند مىکند: بسیارى از امر به معروفهاى ما، در حقیقت امر به منکر و زیر پا گذاشتن حقوق مسلم دیگران و تجاوز به حریم زندگى آنان است که شارع به هیچ روى بدان خشنود نیست.
امام علىعلیه السلام، در کنار تأکیدات بسیار بر اصل این فریضه، همواره بر آن است تا با آموختن آداب آن، دیگران را از کجفهمى و برداشت ناصواب برحذر دارد و شیوه درست آن را به مؤمنان بیاموزد.